Wnioski i rekomendacje po sprawdzianie z języka polskiego 2014-2015

Wnioski i rekomendacje po sprawdzianie z języka polskiego 2014-2015
Wnioski CKE

Wnioski CKE 

  • Najtrudniejsze dla szóstoklasistów było funkcjonalne wykorzystanie wiedzy z zakresu świadomości językowej (odmiana rzeczownika przez przypadki). Zadania dotyczące tych zagadnień mogą się pojawiać na każdym sprawdzianie; wynika to z wymagań ujętych w podstawie programowej przedmiotu język polski obowiązującej uczniów kończących szkołę podstawową. Umiejętność ta wymaga utrwalania poprzez odpowiednie ćwiczenia, np. polegające na rozpoznawaniu przypadków danych wyrazów w kontekście zdań, w których te wyrazy występują.
  • Odbiór tekstów kultury ze świadomością ich specyfiki, odczytywanie sensu utworu – to dla szóstoklasistów umiejętności umiarkowanie trudne, które należy doskonalić. Uczniowie wymagają systematycznego kształcenia umiejętności wyszukiwania informacji w tekstach różnego typu, analizowania ich i wnioskowania na tej podstawie.
  • Ze sformułowaniem uzasadnienia na podstawie przesłania, które niósł komiks, uczniowie poradzili sobie w zadowalającym stopniu, jak na wysoki poziom trudności – konieczność charakteryzowania i oceny bohaterów historyjki obrazkowej. Warto w czasie zajęć utrwalać  percepcję czytelniczą uczniów na innych tekstach niż  literackie, np. opisywać obrazy czy analizować afisze teatralne. 
  • Należy kształtować wrażliwość uczniów szkoły podstawowej na zagadnienia poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej. Proponujemy nauczycielom, aby czasami w pracach uczniów tylko podkreślali błędy, które uczeń miałby samodzielnie poprawić. Warto również położyć większy nacisk na kwestię stosowności doboru środków językowo-stylistycznych do przyjętej formy wypowiedzi.

 

Pliki do pobrania:

Wnioski i rekomendacje po sprawdzianie z jezyka polskiego 2014_2015_CKE.pdf (Rozmiar: 5830889 bajtów)
Język polski, s. 24