Do kompetencji rady rodziców należy
w szczególności:
- Występowanie we wszystkich
sprawach dotyczących szkoły do dyrektora oraz pozostałych organów szkoły, a
także organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Uchwalanie, w porozumieniu z radą
pedagogiczną, programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
- Opiniowanie projektu planu
finansowego szkoły
składanego przez dyrektora.
- Opiniowanie programu i
harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.
- Opiniowanie możliwości podjęcia
w szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację, w
szczególności organizację harcerską.
- Opiniowanie dorobku zawodowego
nauczycieli, w
związku z ubieganiem się przez nich o awans zawodowy na stopień
nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego.
- Występowanie do dyrektora z
wnioskiem o wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów (na terenie
szkoły) jednolitego stroju oraz udział w określeniu wzoru tego stroju.
- Występowanie z wnioskami o
dokonanie oceny pracy dyrektora i nauczycieli.
- Występowanie z wnioskiem o
utworzenie rady szkoły.
- Wybór przedstawicieli
rodziców do rady szkoły, komisji oraz innych organów, których przepisy
przewidują udział przedstawicieli rodziców uczniów danej szkoły.
- Wybór przedstawicieli rady
do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
- Uchwalanie corocznego preliminarza
rady i jego zmian.
- Zatwierdzanie rocznego
sprawozdania finansowego rady (po zbadaniu sprawozdania przez komisję
rewizyjną i przedstawieniu przez nią opinii w tej sprawie).
- Uchwalanie propozycji wysokości
składek rodziców.
- Podejmowanie decyzji o sposobach
wydatkowania zebranych funduszy.
- Kształtowanie pracy wychowawczej szkoły. Podejmowanie decyzji o kierunkach pracy wychowawczej
i profilaktycznej, a także decydowanie o podjęciu współpracy z organizacjami
pozarządowymi i stowarzyszeniami, poszerzając w ten sposób ofertę wychowawczą
szkoły.
- Angażowanie się
w organizację imprez i projekty szkoły, które wpływają na jej wizerunek i
jakość pracy w placówce.
- Rada
rodziców może być wsparciem dla tych spośród ogółu rodziców uczniów, którzy
mają jakieś zastrzeżenia do pracy szkoły. Przedstawiciele w radzie są wtedy rzecznikami
interesów rodziców, mogą wnioskować do dyrektora szkoły o podjęcie
konkretnych działań.
Oczywiście
status rodzica jest zawsze taki sam: może otrzymać informacje dotyczące tylko
swojego dziecka, więc w sytuacji, kiedy dochodzi do konfliktu, przedstawiciel
rady może wspierać rodzica, ale nie powinien brać udziału w rozmowach
dotyczących bezpośrednio kłopotów dydaktycznych czy wychowawczych innych
uczniów.
- Uczestnictwo w działaniach rady
rodziców jest prawem i przywilejem rodzica.
- Jeśli jednak
podejmie się on działań w tym organie – stanie się także obowiązkiem na mocy
podjętych zobowiązań.
Uczestnictwo w życiu szkoły, jako członek w rady rodziców, niesie za sobą wiele
korzyści. Do podstawowych zaliczyć należy: poczucie wpływu na jakość pracy
szkoły (poprzez możliwość opiniowania wielu znaczących obszarów pracy
szkoły), poszerzanie oferty zgodnie z potrzebami uczniów i wybór środowiska
lokalnego (współpraca z instytucjami kultury, stowarzyszeniami,
organizacjami pozarządowymi itd.) czy wpływanie na wizerunek szkoły
(rodzic jako przedstawiciel rady staje się niejako „twarzą” szkoły podczas
uroczystości i projektów).
A dla
dziecka? Jako zaangażowany rodzic mamy lepszy ogląd wielu spraw szkolnych, a
to na pewno będzie miało wpływ na sposób patrzenia i oceny sytuacji, w których
uczestniczy dziecko.