KONCEPCJA ROZWOJU I FUNKCJONOWANIA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM.
POMNIK DZIECI WIĘŹNIÓW OŚWIĘCIMIA W BRZEZINCE
„ Nie wszystko da się zrobić od razu,
ale musimy robić to, co da się zrobić dzisiaj,
z nadzieją na to, co może okazać się możliwe jutro”
Jan Paweł II
Ogólne cele pracy szkoły zawarte są w Statucie szkoły. Znajdują się także w innych dokumentach, takich jak Program profilaktyczny, Program wychowawczy szkoły oraz Wewnątrzszkolne zasady oceniania.
Wytyczone kierunki działań, jak i zadania zaplanowane do realizacji, wynikają z ogólnych założeń polityki oświatowej naszego państwa i wymogów, jakie stawia się placówkom oświatowym. Są również próbą poprawy funkcjonowania szkoły i dostosowania jej oferty do potrzeb środowiska lokalnego.
Najważniejsze wartości, którymi chcemy się kierować w pracy naszej szkoły to: szacunek, odpowiedzialność, entuzjazm i humor wraz ze zdolnością adaptacji, wrażliwość, chęć rozwoju osobistego i zachowanie zasad etycznych.
Wizja szkoły – model absolwenta
Każdy uczeń – ABSOLWENT - podczas sześcioletniej nauki w szkole osiągnie następujące umiejętności ogólne i szczegółowe:
1. Umiejętności
komunikacyjne, m.in.:
- słuchanie ze zrozumieniem,
- poprawnie mówienie w języku polskim i posługiwanie się językiem obcym
przynajmniej w podstawowym zakresie,
- umiejętność swobodnego wypowiadania się i zabierania głosu w dyskusji,
- czytanie ze zrozumieniem,
- posługiwanie się komputerem i korzystanie z Internetu.
2. Umiejętności
społeczne, m.in.:
- organizowanie pracy
własnej i zespołowej,
- integrowanie się z
zespołem klasowym, społecznością szkolną,
- stosowanie postawy
asertywnej wobec zagrożeń,
- pomoc słabszym,
- poczucie odpowiedzialności za siebie i innych,
- znajomość zasad dobrych
obyczajów i kultury bycia.
3. Umiejętności
poznawcze:
- stawianie i
rozwiązywanie problemów,
- wyciąganie wniosków,
- czytanie tekstów w encyklopediach, słowikach i innych źródłach informacji,
- wyjaśnianie zjawisk
przyrodniczych.
4.
Umiejętności uczenia się:
- korzystanie z różnych
źródeł wiedzy i informacji,
- płynne czytanie ze zrozumieniem,
- efektywne przygotowywanie się do sprawdzianów i
badania kompetencji,
- znajomość technik samokształcenia.
5. Umiejętności
praktyczne:
- aktywne włączanie się do działań
rekreacyjnych, sportowych i artystycznych,
- zorganizowanie lub współorganizowanie imprezy
klasowej lub szkolnej,
- obsługa komputera,
- dbanie o środowisko naturalne,
- znajomość zasad bezpieczeństwa,
higieny pracy i czynnego wypoczynku.
Misja szkoły
· Jak najlepsze przygotowanie uczniów do nauki na wyższym szczeblu kształcenia.
· Wspomaganie wszechstronnego rozwój ucznia poprzez rozbudzanie ciekawość, inspirowanie i motywowanie do nauki i działania.
· Uczenie:
- działania w grupie,
- samodzielnego podejmowania decyzji i inicjatyw oraz brania za nie odpowiedzialności,
- przezwyciężania własnych barier emocjonalnych,
- radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- tolerancji i szacunku dla inności drugiego człowieka.
· Wychowywanie tak, aby nasi uczniowie:
- respektowali normy społeczne,
- umieli odróżnić dobro od zła,
- byli świadomi własnej tożsamości narodowej, religijnej i obyczajowej,
- wierzyli we własne siły – w możliwość osiągnięcia sukcesu w różnych dziedzinach,
- kochali przyrodę i dbali o środowisko naturalne.
· Sprawowanie opieki nad uczniami:
- dbanie o bezpieczeństwo,
- budowanie przyjaznej atmosfery pracy i zabawy,
- wskazywanie i proponowanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu .
· Kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny, poszanowania dziedzictwa kulturowego, przygotowywanie do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości.
· Systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły i zapewnienie wysokiego standardu usług edukacyjnych.
·
Koncepcja pracy naszej szkoły obejmuje
następujące obszary:
(Ze wskazaniem na cele, które chcemy
osiągnąć w obrębie tych obszarów,
a także na zadania, które będą służyły osiągnięciu tychże celów):
1. Kształcenie
2. Wychowanie i opieka
3. Organizacja i kierowanie szkołą
4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i z rodzicami
5. Baza szkoły
1. KSZTAŁCENIE
W obszarze kształcenia celem końcowym, jaki stawiamy sobie, jest:
- utrzymanie
dobrego poziomu nauczania potwierdzonego wysokimi wynikami na sprawdzianie
zewnętrznym,
- dobre przygotowanie
absolwentów do kolejnego etapu edukacyjnego,
- rozwijanie
zainteresowań oraz wdrażanie do pokonywania trudności.
Aby osiągnąć założone cele kontynuujemy działania zmierzające do:
· kształcenia umiejętności kluczowych, jakimi są: czytanie ze zrozumieniem oraz wykorzystywanie wiedzy w praktyce,
·
udziału
w ogólnopolskim badaniu kompetencji trzecioklasistów OBUT,
a także piątoklasistów i podejmowanie próbnych sprawdzianów przez
szóstoklasistów przed sprawdzianem kompetencji po klasie VI,prac
zespołu zadaniowego do spraw analizy wyników i badań kompetencji, a także
realizacji rekomendacji wynikających z przeprowadzonych analiz. Analizy
Edukacyjnej Wartości Dodanej, aby móc porównywać przyrost wiedzy w kolejnym
etapie edukacyjnym,
· wprowadzenia do procesu dydaktycznego platformy edukacyjnej,
·
udziału
w projektach unijnych takich jak, np. Aktywna
Edukacja (do tej pory zrealizowaliśmy Pierwsze
uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy oraz wzięliśmy udział w projekcie Diament,
a także w projekcie Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych),
· ciągłego podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli,
·
doskonalenia
metod pracy w oparciu o zdobywaną wiedzę
z wykorzystaniem TIK (Technik Informacyjno- Komunikacyjnych),
·
organizowania
zajęć dydaktycznych tak, aby proces uczenia się uczniów przeważał nad procesem
nauczania,
· propagowania korzyści wynikających z rozpoczęcia edukacji szkolnej przez sześciolatki - dalsze działania w ramach akcji Sześciolatek w szkole.
W kolejnych latach będziemy:
·
wypracowywać
system skutecznie motywujący ucznia do podejmowania wysiłku i samodzielnej
pracy,
·
stwarzać
warunki do wprowadzania innowacji pedagogicznych
i tworzenia programów autorskich,
· proponować ofertę zajęć pozalekcyjnych zgodną z potrzebami uczniów,
· podnosić kwalifikacje nauczycieli i obejmować ich doradztwem zawodowym (szczególnie nauczycieli młodych i będących na ścieżce awansu zawodowego),
· jak najlepiej rozwijać indywidualne predyspozycje i zdolności uczniów,
·
lepiej
wykorzystywać tablicę interaktywną, a w związku z tym plansze
i programy multimedialne.
2. WYCHOWANIE I OPIEKA
W zakresie wychowania i opieki cel ogólny, jaki chcemy osiągnąć, to:
- interioryzacja
potrzeby respektowania norm społecznych poprzez kształtowanie inteligencji
emocjonalnej i odpowiedzialności za siebie i za innych.
Aby osiągnąć nakreślony cel kontynuujemy:
·
współpracę
z Patronem w celu podtrzymywania tradycji szkoły
i wzmacniania wychowawczych aspektów spotkań z byłymi więźniami KL Auschwitz – Birkenau,
·
zbiórkę
surowców wtórnych celem kształtowania odpowiedzialności za środowisko naturalne
(baterie, makulatura, zakrętki, tonery);
·
włączanie
się w akcje charytatywne, np. Akcja góra grosza,
Poduszka dla maluszka, Pozwólmy
zwierzętom przetrwać zimę;
·
uświadamianie
konieczności troski o zdrowie własne i innych. Akcje: Szklanka mleka, Owoce w szkole,
Mamo, tato nie pal przy mnie proszę, Ciche przerwy, itp.
·
zacieśnianie
współpracy z OKSiR - em w zakresie alternatywnych form spędzania wolnego czasu,
·
wykorzystanie
i poszerzenie monitoringu do zabezpieczenia uczniów przed potencjalnymi
zagrożeniami z zewnątrz oraz próbami dewastacji obiektu,
·
organizowanie
imprez integrujących środowisko i szkołę takich jak: Dzień Rodziny, piknik
jesienny, jasełka - wystawiane corocznie
w kościele parafialnym;
· organizację wyjazdów uczniów na zieloną szkołę.
Powyżej wymienione działania należy podjąć dla realizacji celów szczegółowych, takich jak:
·
tworzenie
przyjaznego klimatu wychowawczego tak, aby uczeń miał wzorce do naśladowania w
osobach dorosłych;
·
współdziałanie
uczniów w zespołach i respektowanie przyjętych zasad zachowania;
·
eliminowanie
zachowań i nawyków szkodzących zdrowiu
(np. nadmierny hałas, niewłaściwe odżywianie),
·
kształcenie
umiejętności dokonywania selekcji informacji, dokonywanie właściwych wyborów w
sytuacjach trudnych wychowawczo,
· doskonalenie systemu zabezpieczeń w zakresie korzystania z sieci
3. ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ
W zakresie organizacji i kierowania szkołą cele, które zamierzamy osiągnąć to:
- dobra organizacja pracy,
- szkoła sprawnie funkcjonująca zarówno dla uczniów i rodziców, jak i dla pracowników.
Kontynuacja rozpoczętych działań to:
·
przestrzeganie
przepisów prawa z wykorzystaniem ustalonych procedur
w zakresie kontroli zarządczej usprawniających
pracę,
·
prowadzenie dziennika elektronicznego,
· prowadzenie szkolnej witryny internetowej - ciągła aktualizacja bieżących komunikatów.
4. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I Z RODZICAMI
W zakresie współpracy ze
środowiskiem lokalnym i z rodzicami planujemy dalsze włączanie rodziców w życie szkoły i podejmowanie inicjatyw mających na celu:
- podniesienie poziomu wiedzy i świadomości rodziców na temat
edukacji dzieci
i młodzieży,
- angażujących środowisko rodzicielskie w życie
szkoły,
- polepszenie warunków nauki,
- integracji
całej społeczności szkolnej ze środowiskiem zewnętrznym,
-
inicjatywy, w których rodzice angażują środowisko lokalne
w przedsięwzięcia edukacyjne szkoły.
5. BAZA SZKOŁY
· Cyfryzacja szkoły.
·
Dalsze
wzbogacanie bazy dydaktycznej poprzez wykorzystanie funduszy unijnych, współpracę
z organem prowadzącym oraz Patronem, który wspiera finansowo Radę Rodziców.
· W miarę możliwości poszukiwanie środków na docieplenie budynku szkoły (termoizolacja).
OGÓLNE CELE PRACY SZKOŁY:
1.
Starać się dążyć
do najwyższego poziomu edukacji metodami, na których zastosowanie pozwalają warunki,
w których je realizujemy.
2.
Prowadząc ciągłą
ewaluację działań dokonywać ich analizy
i modyfikacji w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów edukacyjnych i
wychowawczych.
3.
Na bieżąco
monitorować braki w naszej bazie tak, aby szkoła mogła zapewnić jak najlepszą jakość usług.
4. Praca szkoły to praca zespołu, w którym każdy ma określona role do spełnienia. Role te najlepiej przydzielać według określonych predyspozycji, jakimi dysponują nauczyciele. Dyrektor to koordynator działań, którego zadaniem jest rozpoznanie tych dyspozycji, przydzielenie zadań według harmonogramu i nadzór nad ich realizacją.