15 kwietnia - środa

15 kwietnia - środa

15.04 wychowanie fizyczne 

Temat: Ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne

Dziś chcę wam zaproponować ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne

Mięśnie posturalne to wszystkie mięśnie biorące udział przy kształtowaniu prawidłowej sylwetki człowieka. Zalicza się do nich głównie mięśnie pleców (mięśnie grzbietu), mięśnie naramienne (mięśnie barków), a także mięśnie tłoczni brzusznej (mięśnie brzucha oraz odcinka lędźwiowo-krzyżowego pleców).

Powodzenia w ćwiczeniu :)

 

15.04 historia

Temat: Zanim powstała Polska. Spotkanie pierwsze.

Podczas dzisiejszej lekcji dowiecie się kim byli Słowianie, poznacie ich wierzenia. (Podręcznik strony 160 -162)

Będziecie umieć:

- wyjaśnić pojęcia:plemię,  kurhan, wielka wędrówka ludów,

- opowiedzieć zajęciach naszych przodków i ich wierzeniach,

Przeczytajcie w podręczniku na stronie 160 "Pradzieje ziem polskich". Zapiszcie pytania - bez odpowiedzi. 

Dlaczego jest niewiele śladów po mieszkańcach ziem polskich sprzed 800 tysięcy lat temu?

Kiedy na ziemie polskie przybyli Słowianie, co temu sprzyjało?  

Czym zajmowały się plemiona słowiańskie? 

Przeczytajcie teraz informacje "Przybycie Słowian do Europy"  Przepiszcie do zeszytu kim byli Słowianie (definicja na stronie 161), zanotujcie pojęcia: kurhan, wielka wędrówka ludów, plemię (tylko hasła do zapamiętania, nie trzeba pisać ich wyjaśnień, każdy z Was potrafi to opowiedzieć swoimi słowami).

Na koniec przeczytajcie  informacje o słowiańskich bogach, zapiszcie w zeszytach imiona trzech najważniejszych bogów i czego byli panami. Przeczytajcie tekst źródłowy na stronie 162, zastanówcie się nad odpowiedziami. Nie zapisujcie swoich odpowiedzi.

Jako podsumowanie naszych zajęć zapraszam do obejrzenia lekcji  (5,36)

Życzę Wam pogodnego dnia. 

 

15.04  język angielski

 Temat: To było niesamowite!

Today we start a new lesson. We will talk about places in the school and where people were in the past. ( dzisiaj o miejscach w szkole oraz o tym, gdzie byliśmy w przeszłości)

1. zapoznaj się z nowym słownictwem (zad 1 str. 82) i odsłuchaj je (ścieżka 2.23- na dole strony) - sprawdź we fioletowej ramce znaczenie wyrazów.

2. słuchaj i czytaj jednocześnie dialog, uzupełnij Easy English (ścieżka 2.24 na dole strony)

3. Popatrz na Lou's grammar i przeczytaj przykładowe zdania - dzisiaj poznajemy czasownik "być" w czasie przeszłym (obejrzyj filmik)

4.  Przeczytaj dodatkowo wyjaśnienia z zielonej ramki w podsumowaniu rozdziału

5. Spróbujcie zrobić zadanie 5 str. 83 - podążaj za liniami i uzupełnij zdania właściwą formą czasownika "be", oczywiście w czasie przeszłym :)

6. Dla chętnych zadania z kolumny EXTRA

Na następnej lekcji podam Wam odpowiedzi do zadań i sprawdzicie sobie samodzielnie. Nie zapominajcie o Quizlet -  Pozdrawiam :)

 

15.04 matematyka

Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych.

Kryteria sukcesu:
- znam algorytm pamięciowego mnożenia ułamków dziesiętnych (K)
- umiem pamięciowo mnożyć ułamki dziesiętne (K – P)

1. Temat i kryteria sukcesu zapisz do zeszytu.

2. Obejrzyj film od minuty 7:30 do 11:45:

Pamięciowe mnożenie ułamków dziesiętnych

3. Zatrzymaj film na minucie 11:45 i przepisz do zeszytu
ramkę Zapamiętaj. Naucz się tego.

4. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1 a), b), d), f) ze strony 162
z podręcznika (obliczenia wykonaj w pamięci i pamiętaj o przecinku).
Sprawdź na kalkulatorze.

5. Rozwiąż zadanie 1, 2 i 3 w ćwiczeniach na stronie 81.

6. Przeczytaj kryteria sukcesu i wytłumacz na głos na czym polega algorytm pamięciowego mnożenia ułamków dziesiętnych (ramka Zapamiętaj).

Życzę spokojnej i owocnej nauki.


15.04 biologia

Witajcie po świętach. Dzisiaj bardzo Was proszę wpiszcie temat i notatkę do zeszytu . Jeżeli ktoś może wydrukować notatkę to wydrukujcie i wklejcie do zeszytu ( przeczytajcie notatkę, proszę).
Temat lekcji : Tkanki roślinne - budowa i funkcja.
1.    Tkanka to zespól komórek o podobnej budowie pełniących podobne funkcję w roślinie.
2.    Tkanki roślinne dzielimy na dwie grupy : tkanki twórcze i tkanki stałe.
3.    Do tkanek twórczych zaliczamy: stożek wzrostu - wzrost rośliny na długość, miazga - wzrost rośliny  na grubość.
4.    Do tkanek stałych  zaliczamy:
•    tkanki okrywające - skórka: żywa, okrywa młode pędy roślin, jednowarstwowa, korek: martwy , okrywa stare pędy roślin wieloletnich, wielowarstwowy,
•    Tkanki miękiszowe - miękisz zasadniczy - wypełnia przestrzenie między innymi tkankami, miękisz spichrzowy - gromadzi substancje odżywcze, miękisz asymilacyjny - przeprowadza proces fotosyntezy,
•    Tkanki przewodzące - zapewniają transport w roślinie: drewno: transportuje wodę  do liści, łyko : transportuje substancje odżywcze powstałe w procesie fotosyntezy,
•    Tkanki wzmacniające - chronią roślinę przed złamaniem: zwarcica- żywa, występuje w młodych częściach rośliny, twardzica-martwa, występuje w starych
częściach rośliny,
Kliknijcie w poniższy link:
http://www.nowemiasto.edu.pl/17tkanki.html . Tutaj zobaczycie zdjęcia poszczególnych tkanek spod mikroskopu. ( Biologia bez tajemnic-tkanki roślinne). Pozdrawiam.


15.04 godzina wychowawcza

Dzisiaj jedziemy na wirtualną wycieczkę do Pszczyny. Będziemy zwiedzać Muzeum Zamkowe, które przeniesie nas w klimat arystokratycznej rezydencji z przełomu XIX i XX wieku.

Najpierw pooglądajcie zdjęcia:

Wnętrza

Zbrojownia

Galeria portretów

Sala Polska im. Księcia Józefa Poniatowskiego

Stajnie Książęce

A teraz zapraszam na wirtualny spacer (można wykorzystać nawigację po lewej stronie, a także klikać na strzałki, które przeniosą w inne miejsce):

Muzeum Zamkowe w Pszczynie

Miłego zwiedzania.


Pliki do pobrania:

15.04 język angielski - ścieżka 2.23.mp3 (Rozmiar: 747376 bajtów)
15.04 język angielski - ścieżka 2.24.mp3 (Rozmiar: 908728 bajtów)