Wnioski i rekomendacje CKE
po sprawdzianie z matematyki w roku szkolnym
2014/2015
- Uczniowie dobrze
poradzili sobie z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych i ułamkach
zwykłych oraz z rozpoznaniem odcinka będącego wysokością trójkąta.
- Zdający mieli
kłopot z wykonywaniem działań na ułamkach dziesiętnych. Istotne więc wydaje się
zwiększenie liczby ćwiczeń utrwalających prawidłowe stosowanie algorytmów
działań na ułamkach dziesiętnych. Ważne jest, aby uczniowie dobrze rozumieli
reguły dotyczące „przesuwania przecinka” w liczbach dziesiętnych przy mnożeniu lub
dzieleniu.
- Szóstoklasistom
trudność sprawiło obliczanie objętości prostopadłościanu, szczególnie w
przypadku, gdy konieczne było posłużenie się odpowiednim wzorem. Mylili również
objętość bryły z polem powierzchni. Dobrze byłoby w procesie nauczania uwzględnić
większą liczbę ćwiczeń kształtujących pojęcia objętości i pola powierzchni, np.
przez budowanie brył z podanych elementów, rozklejanie, modeli brył i „rozkładanie”
ich na płaszczyźnie.