Wnioski i rekomendacje po sprawdzianie z języka polskiego 2014-2015
Wnioski CKE
Najtrudniejsze
dla szóstoklasistów było funkcjonalne wykorzystanie wiedzy z zakresu świadomości
językowej (odmiana rzeczownika przez przypadki). Zadania dotyczące tych
zagadnień mogą się pojawiać na każdym sprawdzianie; wynika to z wymagań ujętych
w podstawie programowej przedmiotu język polski obowiązującej uczniów kończących
szkołę podstawową. Umiejętność ta wymaga utrwalania poprzez odpowiednie ćwiczenia,
np. polegające na rozpoznawaniu przypadków danych wyrazów w kontekście zdań, w
których te wyrazy występują.
Odbiór tekstów
kultury ze świadomością ich specyfiki, odczytywanie sensu utworu – to dla szóstoklasistów
umiejętności umiarkowanie trudne, które należy doskonalić. Uczniowie wymagają systematycznego
kształcenia umiejętności wyszukiwania informacji w tekstach różnego typu, analizowania
ich i wnioskowania na tej podstawie.
Ze sformułowaniem
uzasadnienia na podstawie przesłania, które niósł komiks, uczniowie
poradzili sobie w zadowalającym stopniu, jak na wysoki poziom trudności –
konieczność charakteryzowania i oceny bohaterów historyjki obrazkowej. Warto w
czasie zajęć utrwalać percepcję czytelniczą
uczniów na innych tekstach niż literackie, np. opisywać obrazy czy analizować
afisze teatralne.
Należy kształtować
wrażliwość uczniów szkoły podstawowej na zagadnienia poprawności językowej,
ortograficznej i interpunkcyjnej. Proponujemy nauczycielom, aby czasami w
pracach uczniów tylko podkreślali błędy, które uczeń miałby samodzielnie
poprawić. Warto również położyć większy nacisk na kwestię stosowności doboru środków
językowo-stylistycznych do przyjętej formy wypowiedzi.