Kryteria oceniania zachowania uczniów

Kryteria oceniania zachowania uczniów

Kryteria oceniania zachowania uczniów Szkoły Podstawowej w Brzezince w roku szkolnym 2016/2017

 


Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły*. ( Rozp. MEN z dn. 30 IV 2007 r. § 3.1)

 1. Podstawowe wymagania na ocenę dobrą:

 a)      właściwy stosunek do kolegów i koleżanek: + 5 pkt.

b)      właściwy stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i osób dorosłych: + 5 pkt.

c)      dbałość o piękno mowy ojczystej, właściwy sposób rozmowy: + 5 pkt.

d)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób: + 5 pkt.

 2. Pozostałe wymagania na ocenę dobrą:

 a)      dbałość o higienę osobistą i estetyczny wygląd: + 1 pkt

b)      poszanowanie sprzętów szkolnych i dbałość o mienie publiczne: + 1 pkt

c)      gotowość do pracy na lekcji: + 1 pkt

d)      wywiązywanie się z wcześniejszych dobrowolnych zobowiązań: + 1 pkt

 

Uczeń zyskuje lub traci punkty za zachowania określone poniżej:

3.      Punkty dodatnie:

 a)      aktywny udział w kółkach i organizacjach szkolnych: za każdy aktywny udział od +1 pkt. do + 3 pkt.

b)      przygotowanie lekcji wychowawczych: od + 1 pkt. do + 5 pkt.

c)      udział w akademiach i przedstawieniach (w zależności od wkładu pracy): od + 1 pkt. do + 5 pkt.

d)      udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zawodach sportowych, rajdach: od +1 pkt. do + 10 pkt.

e)      własnoręcznie wykonana praca na rzecz klasy i szkoły: od +1 pkt. do + 5 pkt.

f)       pomoc koleżeńska w nauce: od +1 pkt. do + 5 pkt.

g)      odpowiedni strój podczas uroczystości szkolnych (strój powinien być biało – granatowy lub biało – czarny): każdorazowo + 1 pkt.

h)      gotowość do pracy na lekcji: + 5 pkt. w miesiącu (posiadanie podręczników oraz niezbędnych przyborów do lekcji)

i)        systematyczne odrabianie zadań domowych:  + 5 pkt. w miesiącu (z wszystkich przedmiotów)

j)        przestrzeganie wszystkich regulaminów obowiązujących uczniów w szkole: + 1 pkt.

 4.      Punkty ujemne:

 a)      niewłaściwy stosunek do kolegów i koleżanek (np. agresja słowna, psychiczna i fizyczna) : od -1 pkt. do -5 pkt.

b)      niewłaściwy stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób dorosłych: od -1 pkt. do -5 pkt.

c)      każdorazowy brak zadania domowego: - 3 pkt.

d)      każdorazowy brak podręcznika lub przyboru na lekcję - uniemożliwiający aktywny w niej udział: od - 1p. do – 3 pkt.

e)      zachowania zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych osób: od - 1 pkt. do - 5 pkt.

f)       wygląd nieestetyczny wynikający z braku dbałości o własną higienę oraz niestosowny: -1 pkt

g)      brak poszanowania dla mienia publicznego i cudzego oraz sprzętów szkolnych (np.: wykonywanie rysunków i napisów na sprzętach szkolnych, niszczenie książek wypożyczonych z biblioteki, niszczenie przedmiotów należących do innych uczniów) : od -1 pkt. do -5 pkt.

h)      używanie wulgaryzmów, słów i gestów powszechnie uważanych za obraźliwe: każdorazowo -5 pkt.

i)        niewywiązywanie się z wcześniejszych dobrowolnych zobowiązań i powierzonych zadań: od -1 pkt. do -5 pkt.

j)        ucieczka z zajęć: za każdą godzinę -1 pkt.

k)     niewłaściwe, niezdyscyplinowane zachowanie na lekcjach, przerwach, w świetlicy oraz na imprezach organizowanych przez szkołę: od -1 pkt. do -5 pkt.

l)        niestosowanie się do odgórnych zaleceń i zarządzeń: każdorazowo -2  pkt.

m)    korzystanie z telefonu komórkowego na terenie szkoły (bez zgody nauczyciela): każdorazowo -3  pkt.

n)      opuszczanie terenu szkolnego w czasie przebywania pod opieką szkoły: każdorazowo -3 pkt.

o)      na terenie szkoły - bójki, kradzieże, kłamstwa, wyłudzanie pieniędzy, używanie substancji uzależniających: każdorazowo -10 pkt.

Tryb odwoławczy od oceny z zachowania: (Statut Szkoły § 21)

Rodzic składa pisemną lub osobistą prośbę o weryfikację oceny z zachowania wychowawcy klasy w terminie do pięciu dni przed klasyfikacją półroczną lub roczną. Ponownej weryfikacji oceny z zachowania dokonuje wychowawca klasy w obecności: ucznia, innego uczącego w danej klasie nauczyciela (wybranego przez dyr. szkoły) oraz zainteresowanego rodzica.

Klasyfikacja punktowa:


W miesiącu:

  • ocena wzorowa – 46 pkt.  i więcej
  • ocena bardzo dobra - 35 – 45 pkt.    
  • ocena dobra - 24 - 34 pkt.             
  • ocena poprawna - 15 - 23 pkt.
  • ocena nieodpowiednia - 7 - 14 pkt.
  • ocena naganna - poniżej 7 pkt.

W semestrze:

  • ocena wzorowa - 184 pkt. i więcej              
  • ocena bardzo dobra - 140 - 183 pkt.
  • ocena dobra - 96 - 139 pkt.
  • ocena poprawna - 60 - 95 pkt.
  • ocena nieodpowiednia - 28 - 59 pkt.
  • ocena naganna - poniżej 28 pkt.

UWAGA: Punkty uzyskane przez ucznia nie stanowią jedynej podstawy do ustalenia oceny śródrocznej i końcowej z zachowania. (poniżej pkt. 5)

Zasady oceniania zachowania dla klas IV – VI

1.    Na początku roku szkolnego wychowawca przedstawia uczniom i ich rodzicom zasady oceniania zachowania.

2.    Oceny zachowania ustalane są według następującej skali:

·        wzorowe

·        bardzo dobre

·        dobre

·        poprawne

·        nieodpowiednie

·        naganne  

3. Uczeń otrzymuje ocenę zachowania w miesiącu oraz dwie oceny klasyfikacyjne: śródroczną i roczną, które akceptuje własnoręcznym podpisem w zeszycie obserwacji.
4. Każdy uczeń rozpoczyna miesiąc z wyjściową liczbą 24 pkt. – oceną poprawną (20 pkt. – wymagania podstawowe i 4 pkt. – wymagania dodatkowe).
5. Ocenę klasyfikacyjna zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli, uczniów danej klasy oraz w porozumieniu z zainteresowanym uczniem.
6. Na tydzień przed terminem klasyfikacji wychowawca klasy informuje ucznia o przewidywanej ocenie zachowania, uzasadniając swoją decyzję.
7. Wychowawca klasy pisemnie informuje rodziców na tydzień przed klasyfikacją o przewidywanej ocenie zachowania.
8. Potwierdzoną własnoręcznym podpisem rodzica wiadomość o ocenie uczeń przedstawia wychowawcy.
9. Uczeń uzyskuje świadectwo z wyróżnieniem tylko w przypadku, gdy otrzymał on końcową ocenę klasyfikacyjną z zachowania: bardzo dobrą lub wzorową.
10. Uczeń nie może otrzymać oceny cząstkowej wyższej niż dobra, a tym samym więcej niż 24 pkt., jeżeli w sposób rażący naruszy podstawowe wymagania na ocenę dobrą.
11. Dwukrotna miesięczna ocena nieodpowiednia z zachowania wyklucza uczestnictwo ucznia w wycieczkach i rajdach organizowanych przez szkołę.
12. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna zostaje automatycznie (niezależnie od trybu  i terminu wystawiania ocen) obniżona do nagannej w przypadku popełnienia przez ucznia przestępstwa – zgodnie z kodeksem karnym.

Pliki do pobrania:

Zasady_oceniania_zachowania_w_roku_szkolnym_2016_2017.doc (Rozmiar: 44544 bajtów)