Kryteria oceniania zachowania uczniów Szkoły Podstawowej w Brzezince w roku szkolnym 2016/2017
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły*. ( Rozp. MEN z dn. 30 IV 2007 r. § 3.1)
1. Podstawowe wymagania na ocenę dobrą:
a) właściwy stosunek do kolegów i koleżanek: + 5 pkt.
b) właściwy stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i osób dorosłych: + 5 pkt.
c) dbałość o piękno mowy ojczystej, właściwy sposób rozmowy: + 5 pkt.
d) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób: + 5 pkt.
2. Pozostałe wymagania na ocenę dobrą:
a) dbałość o higienę osobistą i estetyczny wygląd: + 1 pkt
b) poszanowanie sprzętów szkolnych i dbałość o mienie publiczne: + 1 pkt
c) gotowość do pracy na lekcji: + 1 pkt
d) wywiązywanie się z wcześniejszych dobrowolnych zobowiązań: + 1 pkt
Uczeń zyskuje lub traci punkty za zachowania określone poniżej:
3. Punkty dodatnie:
a) aktywny udział w kółkach i organizacjach szkolnych: za każdy aktywny udział od +1 pkt. do + 3 pkt.
b) przygotowanie lekcji wychowawczych: od + 1 pkt. do + 5 pkt.
c) udział w akademiach i przedstawieniach (w zależności od wkładu pracy): od + 1 pkt. do + 5 pkt.
d) udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, zawodach sportowych, rajdach: od +1 pkt. do + 10 pkt.
e) własnoręcznie wykonana praca na rzecz klasy i szkoły: od +1 pkt. do + 5 pkt.
f) pomoc koleżeńska w nauce: od +1 pkt. do + 5 pkt.
g) odpowiedni strój podczas uroczystości szkolnych (strój powinien być biało – granatowy lub biało – czarny): każdorazowo + 1 pkt.
h) gotowość do pracy na lekcji: + 5 pkt. w miesiącu (posiadanie podręczników oraz niezbędnych przyborów do lekcji)
i) systematyczne odrabianie zadań domowych: + 5 pkt. w miesiącu (z wszystkich przedmiotów)
j) przestrzeganie wszystkich regulaminów obowiązujących uczniów w szkole: + 1 pkt.
4. Punkty ujemne:
a) niewłaściwy stosunek do kolegów i koleżanek (np. agresja słowna, psychiczna i fizyczna) : od -1 pkt. do -5 pkt.
b) niewłaściwy stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób dorosłych: od -1 pkt. do -5 pkt.
c) każdorazowy brak zadania domowego: - 3 pkt.
d) każdorazowy brak podręcznika lub przyboru na lekcję - uniemożliwiający aktywny w niej udział: od - 1p. do – 3 pkt.
e) zachowania zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych osób: od - 1 pkt. do - 5 pkt.
f) wygląd nieestetyczny wynikający z braku dbałości o własną higienę oraz niestosowny: -1 pkt
g) brak poszanowania dla mienia publicznego i cudzego oraz sprzętów szkolnych (np.: wykonywanie rysunków i napisów na sprzętach szkolnych, niszczenie książek wypożyczonych z biblioteki, niszczenie przedmiotów należących do innych uczniów) : od -1 pkt. do -5 pkt.
h) używanie wulgaryzmów, słów i gestów powszechnie uważanych za obraźliwe: każdorazowo -5 pkt.
i) niewywiązywanie się z wcześniejszych dobrowolnych zobowiązań i powierzonych zadań: od -1 pkt. do -5 pkt.
j) ucieczka z zajęć: za każdą godzinę -1 pkt.
k) niewłaściwe, niezdyscyplinowane zachowanie na lekcjach, przerwach, w świetlicy oraz na imprezach organizowanych przez szkołę: od -1 pkt. do -5 pkt.
l) niestosowanie się do odgórnych zaleceń i zarządzeń: każdorazowo -2 pkt.
m) korzystanie z telefonu komórkowego na terenie szkoły (bez zgody nauczyciela): każdorazowo -3 pkt.
n) opuszczanie terenu szkolnego w czasie przebywania pod opieką szkoły: każdorazowo -3 pkt.
o) na terenie szkoły - bójki, kradzieże, kłamstwa, wyłudzanie pieniędzy, używanie substancji uzależniających: każdorazowo -10 pkt.
Tryb odwoławczy od oceny z zachowania: (Statut Szkoły § 21)
Rodzic składa pisemną lub osobistą prośbę o weryfikację oceny z zachowania wychowawcy klasy w terminie do pięciu dni przed klasyfikacją półroczną lub roczną. Ponownej weryfikacji oceny z zachowania dokonuje wychowawca klasy w obecności: ucznia, innego uczącego w danej klasie nauczyciela (wybranego przez dyr. szkoły) oraz zainteresowanego rodzica.
Klasyfikacja punktowa:
W miesiącu:
W semestrze:
UWAGA: Punkty uzyskane przez ucznia nie stanowią jedynej podstawy do ustalenia oceny śródrocznej i końcowej z zachowania. (poniżej pkt. 5)
Zasady oceniania zachowania dla klas IV – VI
1. Na początku roku szkolnego wychowawca przedstawia uczniom i ich rodzicom zasady oceniania zachowania.
2. Oceny zachowania ustalane są według następującej skali:
· wzorowe
· bardzo dobre
· dobre
· poprawne
· nieodpowiednie
· naganne
3. Uczeń otrzymuje ocenę zachowania w miesiącu oraz dwie
oceny klasyfikacyjne: śródroczną i roczną, które akceptuje własnoręcznym
podpisem w zeszycie obserwacji.
4. Każdy uczeń rozpoczyna miesiąc z wyjściową liczbą 24 pkt. – oceną
poprawną (20 pkt. – wymagania podstawowe i 4 pkt. – wymagania dodatkowe).
5. Ocenę klasyfikacyjna zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu
opinii innych nauczycieli, uczniów danej klasy oraz w porozumieniu z
zainteresowanym uczniem.
6. Na tydzień przed terminem klasyfikacji wychowawca klasy informuje
ucznia o przewidywanej ocenie zachowania, uzasadniając swoją decyzję.
7. Wychowawca klasy pisemnie informuje rodziców na tydzień przed
klasyfikacją o przewidywanej ocenie zachowania.
8. Potwierdzoną własnoręcznym podpisem rodzica wiadomość o ocenie uczeń
przedstawia wychowawcy.
9. Uczeń uzyskuje świadectwo z wyróżnieniem tylko w przypadku, gdy
otrzymał on końcową ocenę klasyfikacyjną z zachowania: bardzo dobrą lub
wzorową.
10. Uczeń nie może otrzymać oceny cząstkowej wyższej niż dobra, a tym
samym więcej niż 24 pkt., jeżeli w sposób rażący naruszy podstawowe
wymagania na ocenę dobrą.
11. Dwukrotna miesięczna ocena nieodpowiednia z zachowania wyklucza
uczestnictwo ucznia w wycieczkach i rajdach organizowanych przez szkołę.
12. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna zostaje automatycznie
(niezależnie od trybu i terminu wystawiania ocen) obniżona do nagannej w przypadku popełnienia przez
ucznia przestępstwa – zgodnie z kodeksem karnym.
Zasady_oceniania_zachowania_w_roku_szkolnym_2016_2017.doc (Rozmiar: 44544 bajtów) |