KLASA 5.A

KLASA 5.A
31 marca - wtorek

31.03 religia 

Temat: Rekolekcje wielkopostne – część II.

Modlitwa: Któryś za nas cierpiał rany…

Szczęść Boże. W tym tygodniu według zaplanowanego harmonogramu roku szkolnego mieliśmy przeżywać czas rekolekcji wielkopostnych. Z racji epidemii korona wirusa niestety nie możemy się spotkać w świątyni na wspólnych ćwiczeniach duchowych, ale nie ma nic straconego. Możemy wykorzystać czas i możliwości w domu. W ramach lekcji w tym tygodniu proszę, abyś obejrzał trzy krótkie filmy z nauką rekolekcyjną. Zaplanuj tak wszystkie zadania, abyś mógł spokojnie np. popołudniu, wieczorem (można z rodzicami) wysłuchać naukę. Na zrealizowanie tego zadania masz cały Tydzień. Życzę owocnego słuchania.

https://youtu.be/DeWpx1T_MBc

https://youtu.be/J2OZ9E9qaCA

https://youtu.be/w2X9sjqYp3c

31.03 Wychowanie fizyczne


Temat:Odbicia piłki

Na rozgrzewkę proszę wykonać:

krążenia ramion w przód i w tył x10

krążenie tłowia x10

 krążenie bioder x10

krążenie kolan x10

rozgrzac staw skokowy

na koniec rozgrzać dobrze palce u rąk

Dziś będziemy odbijać piłkę sposobem górnym  wykonując na początek 10 podrzutów piłki w górę z chwytem piłki tak żeby nie spadła na ziemię

Następnie próbujemy odbijać piłkę  nad głową sposobem górnym( tak min.15 razy aby wam się udało), na koniec każdy wymyśli 1 ćwiczenia rozciągające. Pamiętamy że ćwiczenia wykonujemy w obecności osób dorosłych.

Powodzenia  

31.03 i 2.04 - język polski

Temat: Podsumowanie rozdziału 4


Podręcznik str. 197 - czytamy tekst o Janie z Kolna,

Podręcznik str. 198 - zadania 1-11  (w zeszycie )

W razie problemów piszcie na e-maila

Powodzenia!!!

Pozdrawiam

Ola
31.03. język angielski

Temat: Types of music.

Czy po ostatniej lekcji wiecie jak powiedzieć: Lubię filmy science fiction. Czy potraficie zapytać: Interesujesz się filmami akcji?

Today we will learn types of music. Do you like listening to music? I bet you like. What type of music are you into? - Założę się, że lubicie słuchać muzyki. Jakim rodzajem muzyki interesujecie się? - Dzisiaj właśnie o rodzajach muzyki.

Dodatkowo, jeszcze raz zwrócimy uwagę jak powiedzieć, że coś dzieje się z jakąś regularnością lub coś dzieje się teraz - tym razem w pytaniach.

1. zapoznaj się z nowym słownictwem (zad 1 str. 72) i fioletowa ramka i odsłuchaj je i powtórz. Potem posłuchaj tekstu o pięknej sali koncertowej w Londynie i podkreśl w tym tekście nazwy rodzajów muzyki. (ścieżka 2.7 - na dole strony)

2. posłuchaj co dzieje się u Kathy Crazy, spróbuj wcześniej uzupełnić rozmowy. (ścieżka 2.8)

3.  Przeczytaj przykładowe pytania z Lu's Grammar - są tam dwa czasy teraźniejsze. Pierwszy (present simple) używany gdy coś robimy regularnie, a drugi (present continuous) gdy coś dzieje się teraz lub w najbliższej zaplanowanej przyszłości. - Ale Wy już to wiecie :)

4  . Spróbuj zrobić zadanie 2 str. 73 - Uzupełnij zdania czasownikami w odpowiednim czasie (zwróć uwagę, czy to jest regularność, czy dzieje się teraz czy w najbliższej zaplanowanej przyszłości)

Dzisiaj odpowiedzi do zadań z poprzedniej lekcji, sprawdzicie sobie samodzielnie.

  Pozdrawiam :)

31.03 geografia

Drodzy uczniowie! Na dzisiejszej lekcji postaramy się przyswoić najważniejsze informacje dotyczące pogody i klimatu.
Poniżej przedstawiam najważniejsze wiadomości i umiejętności, które powinniście opanować z dzisiejszej lekcji.
1.    Wyjaśnić różnicę między pogodą a klimatem.
2.    Potrafić odczytywać informacje przedstawiane na klimatogramach.
3.    Potrafić obliczyć średnią temperaturę oraz amplitudę temperatury.

Temat:Odbicia piłki 

Na rozgrzewkę proszę wykonać:

krążenia ramion w przód i w tył x10

krążenie tłowia x10

 krążenie bioder x10

krążenie kolan x10 

rozgrzac staw skokowy 

na koniec rozgrzać dobrze palce u rąk 

Dziś będziemy odbijać piłkę sposobem górnym  wykonując na początek 10 podrzutów piłki w górę z chwytem piłki tak żeby nie spadła na ziemię 

Następnie próbujemy odbijać piłkę  nad głową sposobem górnym( tak min.15 razy aby wam się udało), na koniec każdy wymyśli 1 ćwiczenia rozciągające. Pamiętamy że ćwiczenia wykonujemy w obecności osób dorosłych.

Powodzenia 

 

 

31.03 Muzyka


Temat: Muzyczne powitanie wiosny.

Notatka:

Wiosna to radosna pora roku. Przyroda budzi się do życia. Wszystko zaczyna kwitnąć, jest ciepło i przyjemnie, śpiewają ptaki. Wielu kompozytorów tworzy swoje utwory o tematyce i wiosennym nastroju.

Posłuchaj fragmentu koncertu Antonio Vivaldiego - ,,Wiosna”

Po wysłuchaniu odpowiedz : jakie instrumenty grają w utworze, nazwij je, jak nazywa się osoba prowadząca oglądaną orkiestrę – zapisz informacje w zeszycie.

Słuchamy:
YOUTUBE
 

Posłuchaj teraz piosenki ,, Wszystko kwitnie wokół” w wersji oryginalnej sprzed wielu lat. Podczas słuchania swobodnie poruszaj się, tańcz w rytm muzyki. Zaczynamy!

Teraz skorzystaj z muzycznego pliku, który znajduje się w zasobach lekcji. Posłuchaj piosenki z podkładem uważnie patrząc w tekst. Tekst również wydrukowany jest na dołączonej do lekcji kartce. Za drugim razem spróbuj zaśpiewać z podkładem. Jeśli będziesz miał ochotę wykonaj piosenkę z najbliższymi w domu. Życzę udanego ,,Wiosennego koncertu”.

30 marca - poniedziałek

30.03 matematyka

Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 ...
Kryteria sukcesu:
- znam algorytm mnożenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 ... (K)
- umiem mnożyć ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000... (K – P)
Zapisz do zeszytu temat i kryteria sukcesu.

Uważnie obejrzyj jeden z filmów,  w którym jest dokładnie wytłumaczony algorytm:
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 …  (pistacja ok. 10 minut)
lub
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 …  (Tomasz Gwiazda ok. 13 minut, od minuty 11 jest wyjaśnienie do zadania 4 str. 75)

Otwórz podręcznik na stronie 154 - 155 i przeczytaj uważnie i ze zrozumieniem informacje dotyczące tego tematu.

Napij się wody.

Rozwiąż zadania ze strony 76  w ćwiczeniach (na wyzwanie – zadania ze strony 77).

Przeczytaj kryteria sukcesu. Wyjaśnij na głos jak działa algorytm mnożenia ułamków dziesiętnych  przez 10, 100 i 1000. Zapamiętaj.

Życzę spokojnej i owocnej pracy. (Opóźnienia ze względu na problemy techniczne.)

30.03 matematyka

Dla chętnych - powtórzenie ułamków dziesiętnych:

GWO


30 marca- język polski

kontynuacja lekcji z piątku

Praca na ocenę: Na konto Librus otrzymacie dzisiaj zadania ortograficzne do uzupełnienia i odesłania do mnie na adres: aleksandrarusinek@poczta.onet.pl

Uzupełnione ćwiczenia dotyczące pisowni wyrazów z "rz " i "ż"  proszę odsyłać do piątku - praca w zeszycie

 

Przypominam o wysłaniu opisu krajobrazu. Nie od wszystkich otrzymałam pracę.


Miłej pracy

p.Ola

 30.03. język angielski

Temat: TV programmes and films.

Czy po ostatniej lekcji wiecie jak opowiedzieć  o Waszych zainteresowaniach?

Bardzo proszę aby chętne osoby napisały do mnie 3 zdania o tym co macie w planach w najbliższej przyszłości np.: I'm making videos today.

Today we will talk about TV programmes and films. We will also talk about what happens usually and what is happening now.

Dzisiaj poznacie nazwy programów telewizyjnych i gatunków filmowych. Dodatkowo, jeszcze raz zwrócimy uwagę jak powiedzieć, że coś dzieje się z jakąś regularnością lub coś dzieje się teraz.

1. zapoznaj się z nowym słownictwem (zad 1 str. 70) i fioletowa ramka i odsłuchaj je i uzupełnij program telewizyjny (ścieżka 4 - na dole strony)

2. słuchaj i czytaj jednocześnie rozmowę , uzupełnij Easy English (ścieżka 5 na dole strony)

3.  Przeczytaj przykładowe zdania z Lu's Grammar - są tam dwa czasy teraźniejsze. Pierwszy (present simple) używany gdy coś robimy regularnie, a drugi (present continuous) gdy coś dzieje się teraz lub w najbliższej zaplanowanej przyszłości. - Ale Wy już to wiecie :)

5. Spróbuj zrobić zadanie 5 str. 71 - Uzupełnij zdania czasownikami w odpowiednim czasie

6. Dla chętnych zadania z kolumny EXTRA

Dzisiaj odpowiedzi do zadań z poprzedniej lekcji, sprawdzicie sobie samodzielnie. Nie zapominajcie napisać do mnie -  Pozdrawiam :)

30.03 informatyka

Temat: Pawie oczka

Dziś kontynuujemy pracę na programie Scratch tym razem podręcznik strona 106-108. Będziemy głównie korzystać z bloków zakładki "Pisak" są to funkcje malowania naszym duszkiem.
Cała lekcja znajduje się na filmie: Pawie oczka
Zadanie z misiem i bałwanem jest zadaniem dla chętnych gdyż są one wyjątkowo czasochłonne.

Kontakt w razie pytań i problemów: Bielasinformatyka@gmail.com lub możecie pisać na Messenger

30.03 - religia

Temat: Rekolekcje wielkopostne.

Modlitwa: Któryś za nas cierpiał rany…

Szczęść Boże. W tym tygodniu według zaplanowanego harmonogramu roku szkolnego mieliśmy przeżywać czas rekolekcji wielkopostnych. Z racji epidemii korona wirusa niestety nie możemy się spotkać w świątyni na wspólnych ćwiczeniach duchowych, ale nie ma nic straconego. Możemy wykorzystać czas i możliwości w domu. W ramach lekcji w tym tygodniu proszę, abyś obejrzał trzy krótkie filmy z nauką rekolekcyjną. Zaplanuj tak wszystkie zadania, abyś mógł spokojnie np. popołudniu, wieczorem (można z rodzicami) wychuchać naukę. Życzę owocnego słuchania.

https://youtu.be/DeWpx1T_MBc

https://youtu.be/J2OZ9E9qaCA

https://youtu.be/w2X9sjqYp3c 

27 marca - piątek

27 i 30 marca - język polski

Temat: Ortograficzne przygody z rz i ż

Zanim przystąpicie do zadań ortograficznych, otwórzcie podręczniki na str. 193 i 195, a następnie przeczytajcie dla przypomnienia zasady ortograficzne ( informacje w ramkach).

Zapraszam do wykonania ćwiczeń ortograficznych. Powodzenia p. Ola

https://epodreczniki.pl/a/urzekajace-rzesy-zaby-bozenki-czyli-o-rz-i-z/DOGOnnwLE


27.03  wychowanie fizyczne 

Temat: Kształtowanie sprawności ogólnej z piłką.

 Witam Was.

Proszę abyście wykonali dzisiaj ćwiczenia dokładnie jak pokazano na video. Wykonujemy po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia! (Kto chce może wykonać więcej powtórzeń, w miarę swoich możliwości). Jeżeli nie posiadacie w domu piłki do siatkówki wykorzystajcie dowolną piłkę, może to być nawet poduszka lub zwinięta kulka papieru :)

Pamiętajcie aby ćwiczenia wykonywać w bezpiecznym miejscu pod nadzorem osoby dorosłej! 

Miłego ćwiczenia!

 Video


27.03 matematyka

Temat: Ułamki dziesiętne - powtórzenie.

Dokładnie i uważnie powtórz z zeszytu lub podręcznika str. 142 - 153 tematy:
- zapisywanie ułamków dziesiętnych
- porównywanie ułamków dziesiętnych
- różne sposoby zapisywania długości i masy
- dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych

Jeżeli już wszystko jest powtórzone, to napij się wody.

W zeszycie zapisz temat, obliczenia i rozwiązania do zadań z podręcznika.

Rozwiąż:

72 a), b), c) str. 254
73 A i B str. 254
74 a) i c) str. 254
75 a) str. 254
77 a), b),  g), i) str. 254
78 a), d) str. 254
81 a), c), e), f) str. 255

Sprawdź odpowiedzi z tyłu podręcznika.

Jeżeli udało Ci się szybko rozwiązać powyższe zadania, to napij się wody i możesz na wyzwanie (dla chętnych) rozwiązać jeszcze do wyboru jakieś zadanie z powtarzanych dzisiaj tematów ze stron 254 - 255.

Na koniec upewnij się, że wszystko z powyższych tematów masz powtórzone i przećwiczone. Od poniedziałku przechodzimy już do nowego materiału.

Życzę spokojnej i owocnej pracy.


27.03 technika

Temat: Nie wyrzucaj - wykorzystaj

Bardzo proszę, żeby przez najbliższy tydzień każdy z Was zrobił pracę z wykorzystaniem niepotrzebnych rzeczy w domu. Mogą to być np. puste opakowania, butelki, kartony, elementy zepsutych zabawek, kawałki materiału, wełny … Jednym słowem wszystko, co tylko przyjdzie Wam do głowy,  a zalega w domu. Oczywiście zanim cokolwiek użyjecie, zapytajcie rodziców o zgodę.

Co można zrobić?  Nie chcę Was ograniczać, bo na pewno Wasza fantazja podpowie wspaniałe pomysły.  Można zrobić jakąś dekorację lub coś, co może się jeszcze przydać.

Wykorzystywane przez Was materiały możecie łączyć ze sobą w różny sposób ( np. klej, wiązanie sznurkiem, gwoździe...) oraz malować. W trakcie pracy pamiętajcie o zasadach BHP. 

Proszę żebyście po wykonaniu prac zrobili im zdjęcia i przesłali je do 03.04 na adres katarzyna.garbuz.szkola@gmail.com . Nagrodzę Waszą pracę oceną.  Napiszcie też parę słów, co zrobiliście i z czego.

Życzę Wam udanej zabawy przy tworzeniu :)

27.03 historia

Temat: Kościół w średniowieczu.

1. Przeczytajcie tekst na stronie 148 podręcznika. Na jego podstawie, własnymi słowami odpowiedzcie na pytania  (pytań nie trzeba zapisywać, wystarczy napisać 1.) Co należało zrobić, by stać się duchownym? Co wyróżniało duchowieństwo od innych grup ludności? Jakie funkcje duchowni pełnili na dworach panujących?

2.  Przeczytajcie o powstaniu zakonów. Zapiszcie słowa: zakon, mnich, klasztor, reguła zakonna, opat. Nie trzeba notować znaczeń. Odpowiedz na pytanie: Czym zajmowali się zakonnicy? 

3.Zakony powstałe w średniowieczu. Zapisz nazwy zgromadzeń wymienionych w podręczniku. Jakie zgromadzenia zakonne znajdują się w Oświęcimiu i Gminie Wiejskiej Oświęcim. Przeczytaj o pracy średniowiecznych kopistów. Czy Ty wykonujesz jakieś benedyktyńskie prace? Podręcznik strony 150 i 151. 

4. Przeczytaj o szkolnictwie w rękach Kościoła. Zapisz słowo "uniwersytet". W jakim języku odbywała się nauka na uniwersytetach średniowiecznych, jakie można było uzyskać wykształcenie- podaj nazwy zawodów? 

Proszę notujcie starannie i czytelnie. Czekam na zdjęcia Waszych notatek. 

Dla zainteresowanych e-podręcznik  Do zeszytu można (chętni) przepisać rozwiązane ćwiczenie szóste.

Życzę przyjemnej nauki  

Pliki do pobrania:

25.03 język angielski - ścieżka 1.mp3 (Rozmiar: 914704 bajtów)
25.03 język angielski - ścieżka 2.mp3 (Rozmiar: 938608 bajtów)
30.03 język angielski - ścieżka 4.mp3 (Rozmiar: 1972456 bajtów)
30.03 język angielski - ścieżka 5.mp3 (Rozmiar: 890800 bajtów)
30.03 język angielski - odpowiedzi 1.jpg (Rozmiar: 511882 bajtów)
31.03 Muzyka - Wszystko kwitnie wokolo.mp3 (Rozmiar: 6031023 bajtów)
31.03 Muzyka - Tekst piosenki Wszystko Kwitnie wokolo.doc (Rozmiar: 12288 bajtów)
Zdalnenauczanie od 02.04.jpg (Rozmiar: 26220 bajtów)