26.03 historia
Temat: Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski
Podręcznik strony 174-179.
1. Wybuch powstania kościuszkowskiego.
Czemu doszło do wybuchu powstania? Z podręcznika wiecie, że Stanisław August Poniatowski nie sprawował władzy, sprawował ją rosyjski ambasador. Jego polityka budziła sprzeciw Polaków.
Dodatkowo - na ten temat warto przeczytać tu
24 marca Kościuszko jako naczelnik ogłosił w Krakowie wybuch powstania.
Przeczytajcie tekst źródłowy na stronie 175. Zapiszcie do zeszytu odpowiedzi na pytania do "Aktu ogłoszenia powstania kościuszkowskiego".
2. Początek powstania. Zapiszcie w zeszycie: kosynierzy, Racławice, Uniwersał połaniecki. Bitwę pod Racławicami uwiecznia "Panorama Racławicka" Jest to dzieło niezwykłe, chętni mogą spojrzeć tu
3. Przebieg i upadek powstania. W bardzo przystępny sposób opowiada to autor tego 5 minutowego filmiku, zanotujcie daty najważniejszych bitew , zapamiętajcie kim byli Bartosz Głowacki i Jan Kiliński.
Przeczytajcie informacje w podręczniku na stronie 177, zanotujcie jaką rolę odegrał generał Jan Henryk Dąbrowski.
4. Utrata niepodległości przez Polskę. Jak do tego doszło - już wiecie z filmu. Utrwalcie te wiadomości, czytając tekst w podręczniku nas stronie 178. Zapiszcie datę III rozbioru i nazwy państw zaborczych. Pod jakim zaborem znalazła się Brzezinka.
Czekam na zdjęcia Waszych notatek. KK
26.03 j. angielski
Temat: Wynalazki - lekcja kulturowa
Na podstawie filmu uzupełnijcie kartę pracy i prześlijcie mi ją do oceny w formie dla Was najwygodniejszej - zdjęcie, skan, zdjęcie odpowiedzi na kartce na mój email lub Librus. Termin - do 31.03. Będą z tego oceny :-) Powodzenia
26.03 religia
Temat: Rozwój Kościoła w średniowiecznej Polsce.
Modlitwa: Ojcze nasz…
Na kartce papieru narysuj gwiazdę z 5 ramionami. W środku napisz słowo MODLITWA a każde ramię zatytułuj po kolei: Kto? Kiedy? O co? Dlaczego? Za kogo? Przeczytaj tekst Modlitwa Jezusa w podręczniku s. 80 oraz modlitwę Pana Jezusa zamieszczoną pod obrazkiem. N tej podstawie odpowiedź na pytania zapisane przy gwieździe.
Na zakończenie obejrzyj film: https://www.youtube.com/watch?v=QzsGaET9PB0&list=PLIcePO_eJb2-DRzJ-mpYDdvBKcsGutqlq&index=69&t=0s
26.03 w-f
Temat: Kształtowanie sprawności ogólnej z piłką.
Witam Was!
Podaje wam odnośnik do filmu z ćwiczeniami z piłką: FILM. Proszę abyście wykonali dzisiaj ćwiczenia dokładnie jak pokazano na video. Wykonujemy po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia! (Kto chce może wykonać więcej powtórzeń, w miarę swoich możliwości). Jeżeli nie posiadacie w domu piłki do siatkówki wykorzystajcie dowolną piłkę, może to być nawet poduszka lub zwinięta kulka papieru :)
Pamiętajcie aby ćwiczenia wykonywać w bezpiecznym miejscu pod nadzorem osoby dorosłej!
Miłego ćwiczenia!
26.03 matematyka
Temat: Pola wielokątów - powtórzenie.
Kryteria sukcesu:
- znam wzory na obliczanie pól: prostokąta, kwadratu, równoległoboku,rombu, trójkąta i trapezu
- umiem obliczać pola wielokątów
Zapisz w zeszycie temat, kryteria sukcesu oraz zrób notatkę powtórzeniową w chmurce mądrości, tzn. narysuj każdy z wielokątów, obok wielokąta zapisz wzór na pole oraz rysunek opisz literami, które są zapisane we wzorze (do powtórzenia wykorzystaj zeszyt oraz podręcznik str. 123 - 136).
(Jeżeli z jakiegoś powodu nie pamiętasz, jak obliczało się pola wielokątów, to wytłumaczenie możesz znaleźć tutaj oraz tutaj. Oglądaj tylko te filmy, które musisz.)
Rozwiąż zadanie 59, 62, 63, 65, 67 i 68 str. 246 - 247. Pamiętaj, że w zeszycie w każdym zadaniu powinien być pomocniczy rysunek, na którym są zaznaczone dane, wzór, obliczenia i rozwiązanie.
Jak rozwiążesz zadania, to przeczytaj jeszcze raz kryteria sukcesu i oceń, czy już wszystko umiesz. Możesz rozwiązać jeszcze jakieś zadanie z pozostałych zadań na tych stronach w podręczniku, ale tylko na wyzwanie (jeżeli zostanie Ci jeszcze trochę czasu). Powtórz dokładnie ten dział, bo będzie nam potrzebny. W poniedziałek zaczynamy dział Figury przestrzenne.Życzę spokojnej i owocnej pracy.
26.03 muzyka
Temat: Pod wodzą batuty.
Dzisiejsza lekcja pozwoli poznać wam brzmienie orkiestry, rodzaje zespołów orkiestrowych, kim jest dyrygent i jaka jest jego rola.
Zapoznaj się z tekstem podręcznika str.34 - 42.
Notatka:
Orkiestra to zespół liczący co najmniej 10 muzyków. W orkiestrze grają różne instrumenty należące do różnych grup. Orkiestry dzielą się na : kameralne (niewielu instrumentalistów), smyczkowe, dęte, big - bandy, symfoniczne (podr. Str.34-35).
Orkiestra symfoniczna to największy zespół orkiestrowy liczący kilkudziesięciu muzyków grających na instrumentach: smyczkowych,dętych i perkusyjnych.
Posłuchaj brzmienia orkiestry symfonicznej. Star Wars
LINK 1
Jakie z instrumentów rozpoznajesz (wymień ich nazwy), których jest najwięcej a których najmniej (jak myślisz dlaczego?) - zapisz to w zeszycie.
Zapoznaj się z rozmieszczeniem orkiestry na scenie (str.37)
Na czele orkiestry stoi dyrygent, który odpowiada za tempo wykonywanego utworu, głośność (dynamikę),nastrój utworu, pokazuje ważniejsze wejścia poszczególnych instrumentów (solówki).
Dyrygent podczas pracy korzysta z batuty oraz partytury.
Posłuchajcie jak ważna w muzyce jest współpraca orkiestry i dyrygenta.
Co tu jest grane?
LINK 2
Na zakończenie posłuchaj fragmentu wybitnego dzieła muzycznego wykonywanego przez orkiestrę
Ludwik van Beethoven - V symfonia c- moll cz.I Allegro ( w czasie słuchania zabaw się w dyrygenta.Beethoven -symfonia
LINK 3
Zadanie ( korzystaj z podręcznika, słowniczka na końcu książki do muzyki)
1.Co to jest partytura?
2.Co to jest batuta?
3.Wymień nazwiska kilku wybitnych dyrygentów?
Odpowiedzi udziel w zeszycie.